Tekstwurk
 

De sollicitatiebrief...

Ouderwets of niet?

 

Sociale media: kort en snel

Je sociale contacten onderhoud je tegenwoordig vooral via e-mail, Facebook, WhatsApp, Twitter en ga zo maar door. En ook het contact met collega’s op het werk en soms met de klanten verloopt steeds vaker via deze media.

Als je solliciteert via het uitzendbureau of een vacaturesite is een sollicitatiebrief vaak niet eens meer nodig. Het bureau voert een intakegesprek en laat je allerlei (online) vragenformulieren invullen. Op basis daarvan maken ze een profiel aan en ‘matchen’ ze je met de actuele vacatures. Een vacaturesite geeft veelal de voorkeur aan een online sollicitatieformulier, waarbij slechts ruimte is voor een summiere motivatie.

Over het algemeen geldt voor de online media: korte lijntjes en snel antwoord. Kán handig zijn, maar geeft het ook het gewenste resultaat bij een sollicitatie?

 

Onderscheid je met een ‘echte’ brief!

Ik ben van mening dat je een sollicitatie niet even ‘snel snel’ doet. Als je die baan echt wilt, doe je daar moeite voor. Je bestudeert de vacature en de website van de werkgever en vraagt jezelf af: hoe pas ik in dit plaatje? Het loont ook zeker om wat tijd en moeite te steken in je sollicitatiebrief (en CV).

Je verwacht het misschien niet, maar die voorbereiding leest de werkgever in een goede brief terug als ‘inzet’ en ‘motivatie’. En dat maakt je veel interessanter dan iemand die ‘even snel’ via social media reageert op een vacature die hij of zij voorbij zag komen.

 

Etiquette: hoe schrijf je nou zo’n brief?

In de huidige, digitale wereld spring je er dus eigenlijk uit met ‘die ouderwetse brief’. Maar weet je nog wel hoe je dat doet: zo'n brief schrijven? Waar hoort je eigen adres, wat zet je achter ‘betreft’? Hoe spreek je de lezer aan? Wat wordt de toon van je brief? En ga zo maar door.

Ben jij bereid moeite te doen om aan die leuke baan te komen, maar weet je niet zo goed (meer) hoe je een goede, pakkende brief schrijft?

 

TEKSTWURK helpt je graag: met raad én daad!

september 2015